Sponzor soutěže a ceny:
Soukromý revír Jestřabice - www.jestrabice.cz
1. místo – týdenní pobyt pro jednoho s povolenkou v hodnotě Kč 4 000,–
2. místo – víkendový pobyt pro 2 včetně povolenky v hodnotě Kč 3 500,–
3. místo – vikendový pobyt pro jednoho včetně povolenky v hodnotě Kč 1 750,–
Všechny fotografie ze soutěže: http://www.chytej.cz/fotosoutez/
Marně přemýšlím čím to je, ale ve většině posledních soutěží převažují z počátku vesměs fotografie, u nichž je moje první reakce typu: "to myslí autor vážně?". Často se totiž objevují snímky úplně mimo zadané téma nebo snímky, s kterými se opravdu soutěžit nedá. Trochu mi to připomíná moderní pěvecké či talentové soutěže, kdy se přihlásí osoba, která snad i při mikroskopickém množství inteligence musí vědět, že to co hodlá předvést, opravdu není zpěv či ukázka talentu. Zřejmě jde někdy o recesi, někdy ale zřejmě bohužel o ukázku naprosto nesmyslného sebevědomí. Kdo tyhle estrádičky sleduje, jistě si vzpomene na Aničku "Dajdou", která kdysi s naprostým sebevědomím předvedla takový pěvecký "výkon", že všem spadla čelist. Obrazně řečeno. Dovolím si připomenout.
Nechtěl bych, aby se můj úvod někoho dotkl, zamyslete se však nad tím, zda je opravdu nutné některé snímky do soutěže přihlašovat.
Pravda, jsou mezi nimi snímky, jejichž autor evidentně abmice nemá a jde určitě (tedy doufám) o recesi a nás v redakci rozesmály. A toho si nakonec ceníme, neboť smích prodlužuje život a těm, kdo nás dokáže v životě rozesmát, bychom měli být vděční.
Příkladem za všechny budiž snímek s názvem Únava.
Unava

Sice to není podzim, ani "fotka", nicméně nás její vložení opravdu pobavilo. Díky.
dobrej společník

Jeden z příkladů naprosté netématičnosti a po pravdě i "nefotky". Bez urážky: takovýhle cvak mít prostě šanci nikdy nebude.
Jestliže jsem zmínil tématičnost fotografií, musím dodat i to, že celá řada snímků jsme nijak dále nehodnotili, pokud se tématu vzdálily a nebo z nich na nás prostě podzim nedýchl. Je to docela škoda, ale je to tak. Chápu, že to některým autorům bude asi líto, jenže je potřeba si uvědomit, že pokud oni vědí, že je to fotografie z podzimu a mají k ní "podzimní" vztah, tak my to nevíme a jestliže na nás z monitoru podzim "nedýchne" sám, není to pro nás prostě fotografie odpovídající zadání. A v názvu či popisu to vážně nestačí...
Některé z nich:
Zátiší s kapradinou

Ráno

Chybí nám podzim a určitě by prospěl ořez. Plachetnice by stačila jen jedna...
Kapka svobody

V téhle fotce prostě podzim nenacházím ani omylem.
Vláčkařovo ráno...

Tahle fotka už tu tuším byla. Není špatná, ale opět na nás z ní podzim nedýchl.
Divoká Orlice z blízka

Vynikající snímek, dokonce jsem přemýšlel, zda nejde o fotomontáž (ostrůvek kamenů nahoře). Nicméně: jaro? léto? Podzim?
Podzim Orlických hor

Taky vcelku dobré, nicméně - bez podzimu...
Na rybách

Dobré, byť s horší technickou kvalitou. Ale opět jsme se potýkali s tím, zdali to je, či není podzim. Myslím, že spíše ne. Zelená tráva, listí...
Podzimní mlíčák

Pěkný portrét pstruha. Moc s nám líbí kapající voda. Ovšem ten jeden nenápadný žlutý list z toho tématickou fotku v našich očích neudělal.
V mlze

Výborná nálada, bezva "stromový" tunel, i ten šum a černobílé podání nás baví (asi bychom jinak ořezávali), nicméně černobílé podání eventuelní podzim zlikvidovalo. Škoda, možná stačilo nalézt hranici stažení barev - např. na 20%. Podzim by zůstal a dojem z téměř ČB fotky také.
Jesenny Dunaj

Podobný případ jako předchozí snímek. Jinak by to po panoramatickém ořezu bylo velmi atmosférické!
Pracujte s editorem a alespoň řezejte!
Následující snímek určitě neměl ani po editaci na vyšší příčky, nicméně je na něm velmi dobře demonstrovatelné, jak někdy ořez či retušování pomůže. Tedy pokud jste při focení nekomponovali ideálně.
Poslední západ

Původní snímek.

Jedna minuta v editoru. Mírný ořez (netvrdím, že ten nejlepší) a retuš klacků v popředí snímek "vyčistil" a podle mého názoru dost posunul.
Pracujte s menší hloubkou ostrosti!
Pokud si fotky rádi prohlížíte, určitě si uvědomíte, že vás často zaujmou ty, kde je něco dobře ostré a zbytek neostrý. Má to své důvody: jednak to vypadá pěkně a fotografovaný motiv se zvýrazní. Určitě jste si toho všimli i u velkých filmů, kde filmaři vlastně mnoho záběrů dělá obdobným způsobem. A to mj. z filmu dělá film.
Zde je jeden příklad snímku, kde bych osobně volil tento způsob snímání. První třetinu fotografie bych chtěl mít ostrou, a horní dvě třetiny by měly jít do větší až velké neostrosti. Myslíme si, že by to vypadalo lépe.
Podzimní Jizera

Další snímky z užšího výběru
Tyhle fotky jsme v první fázi posunuli dál, nicméně u toho zůstalo. Chtěli by vždy trochu soli a pepře, aby měly možnost postoupit až do neužšího výběru.
bystříčka listopad

Tady nám vadila jakási "obyčejnost" a rušivé prvky jako kousek lodě vpravo a automobil na protějším břehu.
Podzimní plavaná

Docela dobrý nápad, ovšem technickou kvalitu, kompozici a světlo by to chtělo dost posunout vpřed.
Řeka v barvách podzimu

Zajímavé, asi by prospěla práce s hloubkou ostrosti - nechat ostré jen popředí...
Ranní přehrada

Asi by to sneslo větší kontrast.
Slunné odpoledne

Tady bychom asi šli do detailu hlavy ryby se suchým listem. Takhle je to takové "nijaké".
podzimní malování

Téhle fotce jsme neměli po technické a kompoziční stránce nic moc co vytknout. Možná měla jít i do užšího výběru. Možná náš omyl...
Podzimní Metuje

Zde ceníme práci s časem, nicméně na nás snímek dýchl jakousi "obyčejností".
Hmlisté ráno

Kdyby autor zvolil jiný úhel - fotil více zleva a dostal tak pavučinu proti světlé ploše, bylo by to zřejmě mnohem lepší.
Metuje v Pekle

Opět ceníme práci s časem, ovšem byl na náš vkus příliš dlouhý a zvolili bychom jinou - třetinovou kompozici.Více vody, méně lesa nebo naopak.
Užší výběr
Do něj jsme zařadili snímky, které na tom byly dobře technicky, tématicky, měly atmosféru, nápad či příběh.
kde ty ryby jsou?

Na výlovy se vždy pěkně kouká, zejména pokud jsou zachyceny tak, že z nich dýchá atmosféra okamžiku. Možná bychom ale řezali nebe. Anebo trikem letící volavku posunuli. Je až moc v kraji. Přesto mimořádně dobré!
Jeseň - čas dravcov!

Dobrý nápad, technicky výborné, oceňujeme práci s ostrostí. Jen je škoda, že je vše tak trochu "nahňahňáno" v pravém spodním rohu a levá horní část je tak prázdná.
Cesta do ráje

Tahle fotka už tu byla a je velmi dobrá. Jen bychom volili více prostoru nad stanovištěm rybářů a jelikož chybí podzimní motiv, nemohli jsme jí dát šanci. Každopádně super!
Křeslo stromového ducha

Také výborný snímek, trochu vadí maličká technická nedokonalost a mě osobně město v pozadí. Pomoci by mohla retuš či jiná hloubka ostrosti.
Stupně vítězů:
Strávili jsme s výběrem docela dlouho a nebylo to úplně snadné a můj názor jsem si nakonec v porotě prosadil. Vždy hledám snímek, u kterého se mimo slušných kvalit dokáži i zastavit a přemýšlet nad příběhem, který při jeho pořízení probíhal. Každý příběh je tentokrát jiný, ale je a toho si cením.
3. místo: Na čekané
autor: Gabinka

Příběh chlapce, který na podzim čeká na svůj možná první úlovek. Z fotky na mne čiší melancholická pohoda a chlapecké zapálení pro rybařinu a i když není kompozice nejdokonalejší, bavil nás nakonec všechny.
2. místo: podzimní malování II.
autor: tekooman

Úhlopříčně situovaná říčka zasazené do podzimní krajiny s nečistotami na hladině, které "malují". Přiznám se, že jsem takovouhle scénu ještě neviděl a i to byl jeden z důvodů, proč se příběh řeky, která maluje, dostal tak vysoko. Rád se na ten snímek dívám a představuji si, jak tam ta voda teče...
1. místo: "Letecký den"
autor: Téca

Vítězná fotografie na nás způsobila hned na první shlédnutí a mnohokrát jsme se k ní vraceli. Příběh výlovu, rybáře i samotného kapra, podání vč. technické kvality nás přimělo z ní udělat vítěze. S chutí bych si ji nechal zarámovat a pověsi v redakci na zeď.
Fotosoutěž je u konce a připravujeme pro vás fotosoutěž další. Nyní s námi můžete souhlasit, nesouhlasit či dokonce polemizovat v komentářích pod článkem. Budeme za to rádi.
Za porotu
David Havlíček
Rád bych také přidal zrnko do diskuze… Má výherní fotografie je, jak každý jistě pozná, z výlovu. Výlov rybníka je v obecné veřejnosti spojen s podzimem, to mi nikdo nevymluví. Když se zeptáte sta lidí, kdy se konají výlovy minimálně 99 jich odpoví, že na podzim. Jasně, mohou být výlovy i během roku, například kvůli nutným opravám hrází, čištění dna…co já vám co všechno. Převod do černobílého provedení jsem volil kvůli výrazně rušivému prvku, který nemá s rybařinou co společného – sytě červené gumové rukavice. Ani modrá káď není nikterak příjemná pro mé oko. Navíc už z dob dávno minulých je jasně dokázáno, že černobílá fotografie umocňuje atmosféru a emoce a mnoho autorů se k nim i přes vyspělou techniku rádo vrací. A formát? V současné době známe několik běžných formátů. Dřívější monitory a televizory měly formát 4:3. Tento formát byl vytlačen a nahrazen formátem 16:9. před několika lety měly obyčejné kompaktní fotoaparáty velikost čipu taktéž 4:3. V současné době je běžný formát 3:2. Toto jsou tři standardní a uznávané formáty, které vám vytiskne každý fotolab. A vedle těchto formátů stojí čtvercový 1:1. Je každého věc, jestli ho přijme nebo ne. Nicméně když už nic jiného, tak formát 1:1 patří mezi „čisté formáty“ s přesně daným poměrem stran. Dle mého je daleko příhodnější pro oko než ořezy „naslepo“ (vezmu posuvníky a řežu hlava nehlava). Konkrétně u této fotografie formát 1:1 vylepšuje kompozici (hlavní motiv se nachází na diagonále z PHR do LDR, stejně tak jako na mé výherní fotografii minulého soutěžního kola, kde porota tuto diagonálu zdůrazňuje). Při zanechání poměru stran 3:2 by se hlavní motiv do tzv. „zlatého řezu“ nikdy nedostal.
Do přílohy přidávám obě verze, posouzení nechám na vás :) Příjemné svátky všem!
K mojej fotografii – s prutom a nastrahou. Niesom profi fotograf ani profi rybar :) a fotku som spravil pri vode pocas prestavky. Chcel som nieco pekne na pozadie monitoru preto aj prazdnejsia lava strana aby tam nevadili ikonky. Trochu sa stotoznujem s nazorom Michal S o fotke z vylovu. Krasna momentka jednoznacne o uroven vyssie ako vsetky ostatne fotky ale na fotke nieje nic uplne jesenne… Ale aj tak by som ju urcite nechal na prvom mieste. Rovnako ako aj fotku na druhom mieste. No nechapem ako moze byt na 3 mieste fotka v ktorej tak pada horizont ze rybnicek sa takmer vylial. Ma jednoznacne super atmosferu ale je to zakladna a neodpustitelna fotograficka chyba. A ine fotky sa na stupne vytazov nedostali koli ovela mensim „chybam“.
Michal S.> michale, já myslím, že když někdo pošle fotografie do fotosoutěže, čeká, že bude hodnocen porotou a ne pekařem a nikoho nemůže vytočit žáden názor nikoho. Natolik se domnívám, že jsou soudní. Navíc bedna má potom sladkou příchuť i pro účastníky. Určitě, – „úroveň jako na střední fotografické“ je naprosto nutné dno. Soutěž je dotována nejenom cenami ale i časem poroty. Bezplatně. Také v diskuzích Vám někdo věnuje svůj čas. Takže jenom hlupák nenabere ze studnice. Mimochodem, kdyby se 85% autorů nas… to a fotky si flákly na plochu, byl by svět krásnější. Ještě glosa k poznámce o umisťování předmětů do prostoru a tvou interpretaci- domnívám se, že david hovořil o práci s hloubkou ostrosti. Tedy ne o kompozici. Na kompozici jsem tu odborník já, to se zeptej každého tady. :-)))
Poněkud mě zaráží ona výherní fotografie, u předchozích fotografií kritizujete černobílý formát fotografie… (tím si troufnu říci, že si autor výrazně usnadnil práci) dále poukazujete na to, že tak není jasné kdy byla fotografie pořízena, (s tím naprosto souhlasím, bez barev to ztrácí symbol podzimu, i přesto že z obsahu je patrné, že se o podzim asi jednat bude… a poté zvolíte fotku, která nedodržuje ani formát a o obsahu by se dalo spekulovat (pro laika to vypadá spíše jako prodej vánočních kaprů +výlovy bývají i na jaře -jiné prvky podzimu v tom nikde nenacházím) Další dotaz bych měl ohledně vašich výčitek na rozmístění/umístění objektu v úseku fotky… nevím dle čeho jste toto posuzoval, ale v dnešní době je mnoho fotografií foceno pod různým úhlem a s umístěním objektu, povětšinou jen nepatrně v rohu (často zde hlavni objekt ani celý nenacházíme -tím mám na mysli fotografii prutu s umělým okounkem, fotografie by moha být v užším formátu, ale dle cen soudím, že soutěž byla spíše pro rybáře, než-li pro profi fotografy …takže mě též zaskočila ona ostrá kritika, která se pouští do dobráků, kteří vám sem zaslali v naději na výhru, či jen pochlubení se, své fotografie -myslím, že příště si své „cvaky“ raději pověsí na plochu, než aby riskovali další výtky, jako na střední fotografické). Osobně, nejvíce se mi zamlouvá fotografie, jenž se umístila na druhém mísťe- skládám poklonu (osvětlení, scéna, barvy… opravdu pěkné)! :))
paolomaldini> mnohdy žasnu na tím, co je označováno za umění…
nnnap> notabene timto se vlastne stavam umelcem, staci otevrit suple a vytahnout moje vytvory z detskych let :-D
nnnap> No to si delas srandu :-D „s kym to tady sedis Bedo?!“ kam ten svet speje? Zaplatit za vystavu tehle slecny byt jen padesat korun tak jsem nasranej. Andy Warhol si mohl dovolit chtit za sitotisk na kterym pracoval dvacet minut milion dolaru, mohl delat oxidovane umeni ze se chcandilo na platna na zemi mexicky pivo. Ale neumim si predstavit ze bych si sedl do fotokomurky po dedovy k starickymu zvetsovaku a vytvoril pri vyvolavani tohleto a vydaval to za umeni.
:-D to je neskutecny :-D
Je to jen muj nazor mozna to nekoho oslovilo…
tady máte kluci něco z hledání, už i kdejaká pičovina na analogu bude za chvíli in, super, hyper, cool, umění. http://art.ihned.cz/…ely-sramkove#…
To prostě aplovská generace tápe a hledá. Sice nachází hovna, a toto je konkrétně k ničemu, ale aspoň je neklidná. Někteří tuší, že ví hovno a něco s tím dělaj. To je pozitivní. Někteří objeví hudbu, někteří fotografii, opravdu to nemá nic společného s digitálním formátem. Já tudle ukázku dal hlavně v kontextu svého níže uvedeného příspěvku o postprocesu. Že se dělaly psí kusy i s analogem.
Tady ta slečna podle mne plýtvá negativem. Kazí si nasnímaný materiál předem neodhadnutelným dopadem do negativu. Výsledek je tedy pouze náhoda. To je zase půvab digitálu, že neztrácím zásahem do negativu obsah a můžu se vracet a hledat. Tedy tvořit. I když obrázek.
to molo je pro mne asi největší zklamání.
Téca> právě proto, že jsem četl, tak jsem to chápal tak, že fotky prodávat nechceš a spíš to vyznělo tak, že je k dispozici dát nechceš, krom redakce. Ale samozřejmě to respektuji. Ale třeba mně by se líbilo v kalendáři to molo.
Robur> Kdybys četl, tak jsi zjistil, že snímek je již v redakci. Pokud o něj máš zájem (kdokoli má zájem), obrať se na ni. Do obrázků na plochu nahrát nelze, neboť se jedná o formát 1:1 a řezat do něj nebudu, byť by stačilo ubrat jednu řádku pixelů. Nazvals mě sviní, tak se podle toho tak i zachovám :) S dotací Návratu lososa s tebou ale souhlasím.
co třeba ze stahování zadotovat akci: Návrat lososa nebo něco podobného?
Téca> to je na zvážení každého fotografa. Bylo to nadhození myšlenky. Chytejáci by měli pěkný kalendář, fotgorafové nějakou slávu a za 30Kč by se nikdo nenapakoval, ale bylo by za ně pácháno dobro. Těžko by se to určovalo, aby to nebylo pracné, kdyby v té databnce bylo třeba sto fotek a vybral bych si 12ks, tak by pak ten, kdo by se staral zase musel přeposílat honoráře dál. Jen rozvíjím myšlenku. tak nebuď svině a naval fotky:-)
Téca> Vzhledem k tomu, že autoži měli zachytit např. podzim, tak by tři fotky z jara, léta, podzimu a zimy daly dohromady zajímavý kalendář, to není špatný nápad.
Robur> S tvým nápadem z mého pohledu nemohu souhlasit. Umístil jsem se v posledních dvou fotosoutěžích na vítězných příčkách a nikdy by mě ani ve snu nenapadlo své fotografie prodávat. Vítězný snímek „Letecký den“ jsem již zaslal redakci v plném rozlišení s možností volného využití – kdyby si ho třeba opravdu chtěli pověsit na zeď :P A nebo s ním doplnit nějaký článek. Osobně bych nechal fotografie volně ke stažení, pokud autor poskytne redakci plné rozlišení – jako to dělám já. A jestli by měla redakce za fotografie cizích autorů inkasovat, pak bych autory jednou za čas obdaroval nějak naturálně dle závislosti na vydělané částce za jejich fotografie – balení háčků, karabinek, reklamní tričko/čepice… Těchto věcí není u vody nikdy dost! V případě vyššího výdělku třeba i nějakou poukázku na nákup zboží v obchodě nastrahy.cz dle vlastního výběru…
měl bych takový nápad, co z fotek, které vždy postoupiliy do užžšího finále udělat nějakou fotobanku. Kde by si je každý mohl v plném rozlišení stáhnout, udělat si z toho třeba svůj fotokalendář. Třeba – vzniklo by sto fotek. na účet Chytej by se poslalo třeba 50Kč, obratem bys dostal heslo ke stažení s týdenní platností. 20Kč by si nechal Hadová za námahu a 30Kč by tvořilo fond, který by se pak koncem roku poslal té roganizaci, která by dostala nejvíc hlasů.
Mě tedy rozhodně nejvíc oslovila Kde ty ryby jsou? a ptákem na okraji bych nikam nešoupal. V sunetově úpravě už na mě tak nepůsobí.
Několik fotek ze stejnýho místa, jihočeši asi poznají i jakého. Bohužel listí zase již opadané. Opět jsem nefotil já, ale doprovod.
Ja myslim ze fotka uz upravit v podstate nejde!!! Pokud se bavime o snimcich pak se na to nazory rozchazeji. Kdyz si snimek nekdo doexponuje nebo prida zajimavy efekt proc ne, orez? no jiste… co je na tom spatneho, ne kazdy je schopnej trefit dobrou kompozici na prvni dobrou napriklad u momentky.
jepice> Ty jo, přibližovadlo vypadá, jako by včera vyjelo z fabriky :-) Hezký!
no, jestli kucí na ty fotky čumíte na lcd, jako běžných tuctových počítačových monitorech, pak je to jedno, jestli jste barvoslepí nebo šeroslepí. Běžné LCD je vhodné akorát k prezentaci 2 bitů. Tedy černobílý text.
Fryw> Další věcí bude, že u těch „dobrých fotek“ nelze určit, která je lepší nebo horší. Kažný z nás má nejen jiné estetické vnímání, ale i možná trochu jiné vidění. Bylo by zajímavý si s někým „vyměnit oči“ – třeba by jsme najednou vnímali svět na chvíli jinak. Sám jsem se nad tím zamýšlel ve chvíli, kdy jsem z mě ne zcela známého důvodu viděl jedním okem jinak barevně než druhým. (vysvětluji si to tím, že jsem měl opřenou hlavu, každý oko se mi prokrvilo jinak. Ale čím to opravdu bylo netuším.) Nemyslím tím, že někdo je úplně barvoslepej, na druhou stranu úspěšnost v testech na barvocit by asi dopadl každý z nás jinak. Dalším extrémem je třeba vidění lidí, žijících v pralesech. Vnímání světa, obrazů i fotek je individuální záležitost a rozhodovat může v neposlední řadě třeba i nálada.
kucí- všechno je postproces. Berte to tak, že z digitálu to jinak nejde. I ten ejpeg je spočítán.Podle něčeho. Prostě- kdysi si fotografii nadržel nebo třeba kusem papíru nastínil, použil vývojky s různou teplotou, chromatičnosti myslím, použil různě tvrdé papíry, nemyslím tvrdé jako karón, lesklé, matné a kuwa už sám nevím, jaké všelijaké. Do zvětšováku jsme rvali různé objektivy, zvětšovali, nakláněli, různě clonili, používali různě barevné filtry pro čb fotografii… No kuwa- ZLATÝ POSTPROCES v adobe.
Co se týče fotek v soutěži- vyjádřil jsem stejný pocit jako david, někde průběžně do fotorubriky. Jako, že to je masakr. Fakt že jo. Jako fakt brutal je pochopit téma. Kdo normální, by tu pak chtěl něco jiného, jak fotku z mobilu s letním datumem? Ale to je jedno. Aspoň nemusíme rozebírat fotografie. Mimochodem- každá z vítězných fotografií byla tu více, tu méně znásilněna, to je přikrášlena nebo maskována, tedy se jedná o standardní pop. Mě to osobně nevadí, sudek byl jenom jeden.Nalít atmosféru v jemných šedých, hmmm…
No zdenek se nám myslím nevyjádří, tipnul bych si, že ho po těch potokovkách odnesli na márách. :-)
Inferno08> Ahoj. Někdy bych s tím i souhlasil. Zkusím pár bodů k této záležitosti. Myslím, že i fotografie z kinofilmu se upravovaly, byť ve fotokomoře. Dnes je jiná éra, je to prostě jednodužší. Ale jsem toho názoru, že špatnou fotku prostě nezachrání ani špičkový post procesing. Jo, může vylepšit i zmršit dobrou. Já jsem uplně v začátcích s focením a i s upravou. A prostě ať dělám co dělám, špatná fotka je prostě špatná fotka. Zmiňuješ doostření…a proč doostření jo, barvy ne, ořez ne…i to doostření je „změna reality“. Je naprosto skvělé, když se povede fotka, a třeba hned do JPEG a vyleze z foťáku perfektní. Moc se mi líbí „podzimní malování“ a „podzimní malování II.“, ale dám ruku do ohně, že ten kontrast a barvy takhle prostě v reálu nebyly. Jenže jestli by taková fotka jinak zaujala nevím… A co dlouhé časy a voda…to je taky taková úprava, jenže v jiném pořadí. Tu vodu prostě v reálu takhle člověk nevidí. Mám prostě dojem, že v tomto nesouhlasím sám se sebou. Jenže doba je taková a maková, technika taky. Všechno to je digitální, vše se upravuje, komprimuje, zvětšuje, zmenšuje, je digitálně prezentováno… A každopádně proto že tento fakt sám vnímám rozporuplně, moc se mi líbí foto na prvním místě.
Inferno08> Co se týče opravy a úpravy fotek, souhlasím s tebou. I v dnešní době je možné, i když ne časté, vzít starou Leicu nebo některou z jejích socialistických kopií a udělat hezkou černobílou fotku na klasický film. Samozřejmě je možné ovlivnit mnohé věci vývojem konečné fotografie, ale něco umazat už nelze. Já na focení vůbec nemám talent, ale rád si někdy prohlížím staré fotky, které děda nebo strejda pořídili na horách a musím říct, že mnohé jsou úžasné, přitom focené s minimální přípravou a bez následné úpravy.
Všiml jsem si na fotkách v zásadě dvou v podstatě protichůdných hladiny, jak lze podzim vnímat. Podzim barevný a podzim mlhavý. Líbí se mi fotka toho vezírku v Dunaji. Přidám jednu Vlkovskou pískovnu (fotila má milá) a pro zajímavost moje rybářský přibližovadlo :-)
V první řadě by jsem chtěl pogratulovat vítězům a vyjádřit čest poraženým. Měl bych ale jednu námitku, a to sice, že porota nabádá soutěžící k úpravám fotek na počítači.. Myslím si, že se tím vytrácí ten smysl fotografie. Jsou lidé, kteří na snímek trpělivě čekají třeba několik hodin a kteří udělají tisíce fotografií, než udělají tu svojí vysněnou.. Pak jsou lidi, kteří udělají fotky tři a z nich pak složí jednu dokonalou – támhle dají volavku níž, tady vyretušují město v pozadí apod.. Tím vlastně složí jakýsi obrázek, kdežto ta fotografie by měla být především o zachycení jedinečné, skutečné události. To si alespoň myslím a také si myslím, že taková fotografie by měla mít mnohem větší naději na úspěch, než fotka zdokonalená ve photoshopu.. Ještě bych pochopil třeba zostření fotky a tak, ale vymazat město v pozadí?? Ono stejně není kolikrát poznat, že do té fotky někdo zasáhl, ale aspoň bych k tomu ty soutěžící nenaváděl.. Tak to je můj názor na věc..
ty jo, jsem si prošel fotky a je celkem vtipné, že někdou soutěží s fotkami v podzimní soutěži, kde má červencové datum …
snímek únava by měl vyhrát. Nikdo nemůže za to, že redakce nezná říkanku, bude zima, bude mráz, kam se ptáčku, kam schováš…
První dvě fotky se mi líbí, moc. Na třetí místo bych pasoval fotku z vypuštěného rybníka s volavkami v pozadí. Tak jak by se mí líbila.