Chytej.cz

SPRO Red Arc vs. Daiwa Exceler X

8.6.2011 vložil osprey | Navijáky | zobrazeno: 32.805×

Duel dvou univerzálních navijáků střední třídy

SPRO Red Arc

SPRO Red Arc

Tento Duel bude střetem dvou navijáků střední třídy určenych pro přívlač, plavanou nebo feeder. Dost výrazně se liší svou koncepcí a bylo by dost těžké posoudit, který je objektivně lepší.

SPRO Red Arc je již několik let vyráběná klasika. Vznikl jako klon mnohokrát kopírovaného navijáku Ryobi Zauber, ale firmě SPRO se podařilo udělat z tohoto navijáku stroj s jedním z nejlepších poměrů cena - výkon na trhu. Ačkoli má nějaké mouchy, zásadní slabinu u něj nenajdete a snad i proto zůstává stále v nabídce v prakticky nezměněné podobě.

Jaká jsou jeho největší pozitiva? Aluminiové TUFF tělo, solidně konstruované převody,  10 ložisek (9 kuličkových a válečkové) a vynikající jemná přední brzda s dlouhým krokováním, která disponuje gumovým těsněním proti pronikání nečistot.

Je až k neuvěření, že právě brzda je zároveň i pomyslnou Achillovou patou tohoto navijáku. Matice brzdy totiž trčí z cívky poměrně daleko dopředu a zejména tenké vlasce nebo pletenky se na ni občas namotají. Ti, kdo naviják zaklapávají rukou, tento problém téměř nevnímají, ale dost lidí na něj z tohoto důvodu zanevřelo. Dalším negativem je relativně rychlejší stárnutí navijáku (zejména ve srovnání s mnohem dražšími modely, s nimiž je většinou srovnáván) a horší schopnost snášet extrémní zátěž (slavný Prutosův zátěžový test zahrnující zdolání dospělého bobra byl na hranici možností tohoto stroje). Kritiku snese i nepříliš trvanlivá povrchová úprava (prostě se naviják po pár letech trochu odře a ošoupe - ale nic extrémního).

Výhrady jsou i ke kulatému kovovému úchopu kličky. Výrobce na něj dodává jakýsi gumový návlek, ale zkrátka existují lepší držadla.

Přestože seznam výtek je poměrně dlouhý, je to vlastně seznam důvodů, proč se z Reda nestal hýčkaný a davy milovaný naviják. On totiž ve své cenové kategorii (mírně za hranicí 2000 Kč) moc přímých konkurentů nemá. Všechny lepší, odolnější, trvanlivější a chválenější navijáky stojí minimálně o polovinu víc a na to se často zapomíná. Pokud někoho zajímá poměr cena - výkon, je tato mašinaka s červeným tělem hodna jeho zájmu.

Pokud někdo touží po navijáku, s nímž hodlá odchytat několik sezón běžné přívlače nebo feederu, dostane za rozumnou cenu velice slušný stroj s poměrně dobrým chodem a velmi kvalitní brzdou. Ta je jemná s plynulým dlouhým náběhem a dovoluje skutečně precizně ladit brzdnou sílu i při použití velmi slabých vlasců.

Protože jsem při tvorbě Duelu nevybíral konkrétní velikost, pojďme se podívat, v jaké škále se Red Arc vyrábí:

 

Model        Kapacita               Převod

W/S 1010      100 m / 0.24 mm        5.2 : 1

W/S 1020      100 m / 0.28 mm        5.2 : 1

W/S 1030      150 m / 0.28 mm        5.2 : 1

W/S 1040      150 m / 0.33 mm        5.2 : 1

 

Pro doplnění je třeba dodat, že velikost 1040 se dodává i v provedení "Match" s identickým převodem 5.2 :1, ale s jednou mělkou cívkou, jejíž kapacita je 150 m vlasce 0.18 mm. Druhá cívka je stejná jako u vel. 1040.

Sama velikost 1040 vznikla nasazením větší cívky na tělo 1030 (podobná praxe je běžná u mnoha výrobců).

 

Aktuální cena se pohybuje zhruba od 2100 Kč za nejmenší velikost až po cca 2400 kč za největší. Pro srovnání - v Německu se dá verze 1010 sehnat za cca 73 Euro a 1040 kolem 80 Euro. (jaro 2011)

 

 

Daiwa Exceler X

Daiwa Exceler X

Váhal jsem, zda tento naviják postavit proti Red Arcu, ale nakonec mi to přišlo jako zajímavé srovnání. Red stojí zhruba polovinu, má víc než dvakrát tolik ložisek a z pohledu mnoha lidí lepší brzdu, navíc je už několik let starý a Exceler X je novinka - byť samotná série Exceler existuje už taky nějaký ten rok.

V čem je vlastně Exceler tak dobrý, aby mohl být tak drahý?

Odpověď je taková, že kvalita není dána počtem ložisek, ale použitými materiály a úrovní jejich zpracování. Nedávno jsem měl v ruce několik let starého Excelera z jiné série, s nímž toho jeho majitel odchytal docela dost. Na tom navijáku to nebylo znát. A existuje slušná naděje, že model označený písmenkem X bude vykazovat podobné výsledky.

Ano, má sice jen 4 ložiska, ale jsou typu CRBB, což jsou nejdražší ložiska se speciálně ošetřenými povrchy, jimiž Daiwa šetří do takové míry, že ani u modelů za pětimístnou cenu je neosazuje do všech pozic. Evidentně   je stoprocentním osazením navijáku těmito ložisky deklarována snaha dosáhnout dlouhé životnosti. Neměla by vadit ani slaná voda.

Také převody Daiwa jsou proslulé svou trvanlivostí. I když ne  všechny kolovrátky se sluníčkem ve znaku vykazují bezchybný chod, obecně jsou velmi odolné vůči zatížení a často chodí po první odvláčené sezóně lépe než před ní.

Pokusme se teď srovnat oba duelanty: oba mají dvě kovové cívky, Red Arc je celokovový, Exceler má plastové tělo s kovovými doplňky. Na chodu není rozdíl v počtu ložisek poznat. Chod není absolutně dokonalý ani u jednoho z navijáků (vycházím z kusů, které jsem měl v ruce), ale ta nedokonalost není stejná. Špatně se to popisuje, shrnu to do dojmu, že u Daiwy je to o něco lepší s takovým zvláštním pocitem, že by se to nemuselo časem moc měnit - snad za to mohou menší vůle, nevím.

Překlápěč je u obou navijáků hodně podobný - robustní, dutý, s rolnou pokrytou nitridem titanu (takový ten zlatavý kov). Brzda Exceleru je krokovaná hruběji a není tam jemný cvrček, ale daleko masivnější mechanismus. Také nástup brzdného účinku je daleko rychlejší. Abyste brzdu utáhli nadoraz, nemusíte maticí otáčet třikrát dokola. Možná je to dáno tím, že Exceler je primárně přívlačový naviják a čeká se od něj spíš rychlost a pohotovost než nějaké jemné nastavování brzdné síly. Pochválit je třeba matici brzdy. Je velkoryse dimenzovaná a pěkně zapadlá, takže nějaké namotávání vlasce nehrozí.

Klička je u obou navijáků ovládána šroubem umístěným na druhé straně. U Exceleru je opticky hezčí a hlavně příjemnější do ruky.

Návin vlasce je u obou navijáků perfektní.

Definitivní rozhodnutí, zda koupit Excelera nebo za tytéž peníze bezmála dva Red Arcy, to je velmi subjektivní záležitost. Oba navijáky si určitě najdou své kupce a jejich výrobci to dobře vědí.

 

Kompletní škála vyráběných velikostí Exceleru X vypadá takto:

 

Velikost:   Váha:   Převod:    Kapacita:

1000             220g       4,7:1           110/0,20

1500             220g       4,7:1           140/0,20

2500             260g       4,7:1           190/0,25

3000             285g       4,7:1           185/0,30

3500             360g       4,9:1           220/0,30

4000             360g       4,9:1           220/0,30

 

Nabídka je tedy širší než v případě Red Arcu. Myslím, že finta s nasazením dvou různých cívek na stejné tělo tu byla použita také. Jednak to Daiwa dělá u jiných navijáků a pak - koukněte na ty hmotnosti.

 

Cena - velikost 1000 od 3500 do 3800 Kč (cca 130 Euro v Německu) velikost 4000 od 4300 do 4800 Kč (cca 160 Euro v Německu) (jaro 2011).

 

Klady

Solidní konstrukce

Velmi dobrá jemně seřiditelná brzda

Hodně dobrý poměr cena - výkon

Klady

Kvalitní "střeva" s perspektivou dlouhé životnosti

Opticky pěkný naviják

Zápory

Životnost je poplatná cenové kategorii (je to ale vůbec zápor?)

Občas dochází k zamotávání vlasce na matici brzdy

Zápory

Ta cena - no nevím...

Váš názor

Máte návrh na duel? Dejte nám vědět!

Komentáře prostřednictvím CHYTEJ.cz

I vy můžete přidat svůj názor!

Přidání příspěvku
Přihlášení

Momentálně nejste přihlášeni. Pokud jste zaregistrováni do Klubu Chytej.cz, vyplňte prosím své přihlašovací jméno (přezdívku) a heslo (do levé části formuláře). Pokud ještě registrováni nejste, můžete se zaregistrovat zde.
Pakliže chcete přispět anonymně, vyplňte do pravé části formuláře svou emailovou adresu a zvolte libovolnou přezdívku, pod kterou chcete vystupovat (nesmí však již být rezervována jiným registrovaným uživatelem).

Jsem registrovánPřispívám anonymně
Váš komentář

Fotografie
K příspěvku můžete přiložit až 4 obrázky (akceptujeme formát JPEG, GIF a PNG). Obrázky automaticky zmenšujeme ještě před odesláním na server, takže neplatí již žádné velikostní omezení. Musíte však mít ve svém prohlížeči povolen Adobe Flash Player 10+. Popisky fotografií vložíte editací již vloženého příspěvku.

Foto vložíte kliknutím na následující ikonku. Pokud máte s nahráváním fotografií problém, můžete použít klasický způsob.

odeslat

Diskuze k duelu

Pátek 10. června 2011 v 16:31® kerob
kerob

osprey> Ja si cajk a navijaky obzvlast vybiram peclive…casto koupim a v zapeti prodam, protze to treba nebylo ono. S navijakem, ktery neni podle mych predstav bych asi na ryby ani nesel, me to musi bavit a rad mam co nejlepsi vybaveni v ramci moznosti a tim nejlepsi myslim po uzivatelsky strance, zivotnost me moc nezajima (dneska se na zivotnost nevyrabi vubec nic) a navijak je stejne spotrebni zalezitost a jestli mi vydrzi rok, dva nebo pet mi nejak netankuje, az odejde, tak koupim novej, treba zase jinej… bavi me zkouset novy veci a porovnavat mezi sebou (i z tohohle duvodu mam ted 3 parametrama naprosto shodny klacky) a v neposledni rade si rad delam radost :-D

Pátek 10. června 2011 v 15:39® osprey
osprey

PetrC> I naviják za 10 litrů se dá odvařit a viděl jsem Abu Suverän dojebaný na hrachy – a prý to ani moc práce nedalo.

Takže pokud jde o Reda, po čtyřech letech slušného vláčení (alternoval při tom s jinými stroji) už jeho chod není co býval. Je to snesitelné, ale člověk už se na to točení tolik netěší. Myslím, že ho čeká dalších 10 let na feederu. Za tu cenu je to tak akorát. U Mivardi za 800 by mě taková výdrž nadchla a u Twina za 6 litrů nakrkla. Měl jsem Ticu asi za 1200 a ta odešla do podobného stavu za poloviční dobu a to při tahání mikromrdek a občasném pobytu na pickeru.

Takže pokud jde o můj pohled na výdrž Reda, tak za ty prachy je to tak akorát. Navíc je otázka, zda by jiný kus nedopadl líp (nebo taky hůř).

Pátek 10. června 2011 v 15:31® osprey
osprey

kerob> Rozhodně tvůj názor beru. A jsem rád, že se mi tentokrát podařilo rozpoutat pod Duelem slušnou diskuzi. Ona je většinou přínosnější než celý Duel, ale musí se rozběhnout.

Já jsem na cajk hodně natvrdlý. Co se mi dostane do ruky, s tím chytám. Vadí mi jen opravdu objektivní vady – jako že brzda nebrzdí, chod je strašně strašnej a tak. S Redem jsem toho odchytal dost. Dnes bych asi v téhle kategorii bral Penn Battle (když je v USA za 100 dolarů, tak by to mohla být stejná kategorie).

Pátek 10. června 2011 v 10:17® kerob
kerob

BrulaKO> testy v casopisech jsou jen dalsi zpusob reklamy. Jinak tady pisu jen svuj nazor, pokud ti Red prijde uzasny, vymlouvat ti to nebudu, me prijde strasny a co konkretnee mi prijde strasny najdez niz. Holt preferuju uplne jiny vlastnosti nez ma Red a nektery vlastnosti Redu vubec neprekousnu.

Čtvrtek 9. června 2011 v 19:15® protoss

Daiwu Exceler X vlastním dva měsíce. V době pořízení jsem ho porovnával s novým Shimano Technium. Podle mne jsou si cenově a výbavou nejblíž. Z těchto dvou jsem vybral Xko, i přesto že má hrubější brzdu, ale na vláčku je to pro „MNĚ“ výhoda. Je pocitově „silnější a odolnější“. Zpracování je taky lepší u Xka. Je to ale jistě věc názoru a subjektivní preferování značky. Minulý rok jsem měl na celý den půjčenýho Reda. Takže moje srovnání… ve všech ohledech je o maličko horší než Xko. Kdybych byl ochoten dát max. 2200Kč, tak koupím toho Reda. Ale chtěl jsem naviják do 4000,–. Xko 2500 vyšlo na 3200Kč a těch 1000,– teda už není takový rozdíl. Ten chod má Xko lepší a i vzhled (i když samozřejmě se na vzhled nechytá). Ale i to je důležité, že vypadá jako naviják vyšší cenové kategorie. Navláčeno s ním zatím nemám nic, sezona teprve začne. Používám ho zatím na feeder. Bude to ale trvale vláčecí naviják. Léta prověří jestli jsem udělal dobře nebo ne. A 4 ložiska vůbec nevadí, srovnám-li to s novou Exage P4, kterou si koupil otec – má Xko diametrálně odlišný (lepší) chod a přitom ložisek mají stejně. Při výběru vláčecího navijáku jsem zkusil ve dvou obchodech Ryobi Artica a Zauber a nepřesvědčila mě vůle v kličce (proto dva shopy, protože se mi nezdálo jestli to není věc jednotlivého kusu). Vůle kličky mám u Xka téměř bezchybnou. Chod byl u Ryobů hodně podobný Daiwě. Tento duel je neštastně vybraný, protože i já, který si koupil Exceler X budu klidně hlasovat pro Reda ve prospěch cena/výkon. Ale hlasuji pro Xko, který mě stál jen o tisíc korun více než Red. A můj subjektivní názor – Exceler je lepší než Red. Navíc mi není sympatický u SPROčka, že výrobce nic nedělá s tím zamotáváním vlasce pod brzdu (i když to nedělají všechny, ale to je jedno). Spro dělá mrtvého brouka. Dá se sice matice upravit, ale to mi přijde popravdě ujetý, u navijáku za 600,– bych to prominul, za 2200,– už ne.

Čtvrtek 9. června 2011 v 18:47® PetrC

BrulaKO> na testy v časopisech bych moc nedal, málokterý je nezávislý…
Tím ale nechci naznačovat, že názor kolegy keroba je jediný správný a že se s ním ztotožňuji, naopak, většinou se naše názory na hony míjí.

Čtvrtek 9. června 2011 v 18:36® BrulaKO

kerob> Takže oni vlastně v Blinkeru když dělali testy přivlačových navijáku a Red byl nejlepší, tomu nakonec vůbec nerozumí :-))Od uvedení na trh naviják sbírá jedno ocenění za druhým, naposledy v dlouhodobém testu pořádaném německým časopisem Blinker.Mám Reda už třetí sezonu a jediný za co ho vyměním, je Ryobi Artica nebo nový Zauber

Čtvrtek 9. června 2011 v 18:34® tomashr

skwor> K tomu Exage – fakt je, že to Shimano docela vylepšuje, já mám kus ještě z řady FB a vůbec není špatný, letošní řada FC je za podobnou cenu o slušný kus dále.

Čtvrtek 9. června 2011 v 18:26® tomashr

skwor> Trabucco mě v navijácích trochu zklamalo (byť jiný model), takže by to pro mě asi nebyla preferovaná volba. Celkem vzato jsem ale momentálně stejně v oblasti použitelné na přívlač vybaven víc než dost – Stradic FI, 2× Stradic s bojovkou, 1× Exage, 1× Luvias, 1×Ryobi-Sirio, to mi fakt stačí :-)))

Čtvrtek 9. června 2011 v 16:21® kerob
kerob

skwor> jsem zaujatej proti RedArcu, to uznavam, presto si myslim, ze cast moji kritiky je zcela objektivni (tomashr na to ma dost podobnej pohled). Zbytek je tezce subjektivni zalezitost, takze je uplna blbost se snazit nekoho presvedcit o vlastni subjektivni pravde… ja te taky netlacim k tomu, abys muj nazor prijal za svuj, chytej si s Redem a ja si budu chytat s cim uznam za vhodny a oba budeme spokojeny. :-)

Čtvrtek 9. června 2011 v 16:07® skwor
skwor

kerob> Seš zaujatej, proto jsem už vzdal to tě přesvědčovat o opaku. Můj názor znáš. Šlus.

Čtvrtek 9. června 2011 v 16:05® kerob
kerob

skwor> ani pro me neni Exage i kdyz jsem ho taky mel… ale rozhodovat se mezi redem a exagem 2011, tak je to jasne, ten soucasnej exage je proste lepsi chodem i prijemnejsi do ruky, zivotnosti nevim, na to je brzo, prodava se chvili. Ale uprimne, radsi prijemnej navijak, kterej za 2 roky zahodim, nez hruza, ktera vydrzi 5 let :-)

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:58® skwor
skwor

kerob> Píšu v ceně Reda. Zauber je dražší. Že to není naviják pro tebe je v pohodě, nikdo ti ho nevnucuje. Pro mě zase není Exsrage.

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:55® PetrC

osprey> mýlíš se, nepřeháním, protože co jsem měl, to se rozbilo. Takže je to zlé, nepodařené a klumpoidní a basta.

:-) :-)

Jo a nechci tě zdržovat od práce, ale až ti zbude trochu času, tak se koukni na můj příspěvek ze čtrnácté hodiny a dvacáté minuty a pokud to půjde, tak se k němu, prosím, vyjádři.

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:50® kerob
kerob

skwor> Kdyz uz, tak Zaubera…tam je na tom aspon znacka vyrobce a ne prekupnika, kterej se chlubi cizim perim. Nicmene ja bych nechtel ani toho Zaubera, neni to navijak pro mne…

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:45® skwor
skwor

tomashr> Chceš kvalitu Red arca (stejná konstrukce i stejná cena) ale s lidovějším vzhledem? Mrkni na Trabucco xenos XWS.

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:34® tomashr

osprey> Já nevím, ale třeba ta klička je pro mě nezkousnutelná (esteticky i prakticky)… Druhá věc (už ne o estetice) – já bych při mém stylu házení zešílel z toho „motání na brzdu“. Je mi jasné, že někdo, kdo důsledně překlápí rukou, atd. tím tolik postižen nebude, ale pro mě by to byl problém veliký.

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:23® kerob
kerob

osprey> muj nazor, nikomu ho nervnucuju:
Red ma nejhroznejsi klicku na svete, nechapu, kterej idiot ji udelal z kovu, gumova sprcka na klicku je velkej ulet… pak se to drzi jeste hur.
Prijde mi, ze Red ma dost tezkej rotor, na muj vkus tam je citit velka strvacnost pri roztaceni i pri dobehu.
Nelibi se mi reseni rolnicky, je to uplne zbytecne masivni kus neceho, co tam mit nechci.
Motani vlasce na matici civky bych mozna odpustil tomu nejlevnejsimu navijaku.
A v neposledni rade je ten navijak dost hnusnej, i kdyz tohle neni asi argument.

To, ze bych za nej nedal ani 500 myslim naprosto vazne, byly by to vyhozeny penize, na prutu by nikdy nebyl…

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:22® osprey
osprey

PetrC> Jenom trošku:-)) Mám těch šikmookejch verků doma několik. Nepřijde mi to tas tak zlé.

tomashr> No vidíš, mě ani hnusnej nepřijde a dokonce jsem si ho před lety dobrovolně koupil…

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:14® tomashr

Nemůžu si pomoct, ale RedArc je jeden z nejhnusnějších navijáků, které jsem kdy viděl. Já vím, že vzhled nechytá, ale přece jen když už člověk dávvá za něco peníze, tak chce, aby to taky trochu vypadalo… Kvalita sice celkem slušná, ale ty výroky o „malém zázraku“ jsou (velmi) jemně řečeno přehnané. Daiwa má problém hlavně s cenou – hezký naviják, ale nejsem úplně přesvědčen, že kvalita odpovídá ceně. Pokud by se sehnal za lepší peníze, tak by to nebyla špatná volba.

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:02® PetrC

osprey> no počkej, počkej, počkej! Jsem přesvědčený, že nepřeháním.

:-) :-)

Čtvrtek 9. června 2011 v 15:00® PetrC

skwor> no, s tou údržbou to mohlo být horší.

:-) :-)

Co máš vlastně za šimána? A proč je nepoužíváš na přívlač? A proč se říká dvakrát měř a jednou řeš? A proč lidé řeší ptákoviny?

;-) ;-)

Čtvrtek 9. června 2011 ve 14:54® osprey
osprey

kerob> Přeháníš jako PetrC se Shimanem:-D

Čeho zásadního jsem si za pět let užívání Reda nevšiml?

Exceler má prý novou generaci převodů a ta CRBB ložiska. Souhlasím s tím, že by to mělo být víc cítit. A jinak jsem koukal, že Britové umí toho Excelera nabídnout za daleko zajímavější peníz.

Čtvrtek 9. června 2011 ve 14:51® skwor
skwor

PetrC> Dvakrát jsem ho za tu dobu promazal :-) Šíma nevím, obě co mám používám na feeder a ne vláčku.

Čtvrtek 9. června 2011 ve 14:50® enšpígl

kerob> s redem jsem sice jen točil v obchodě, ale musím uznat že za 2200 kč je to malý zázrak. všude kov, není ani tak těžký, a celkově mám pocit že něco vydrží. Asi si vezmu 10200 na 15g vláčák.Ale jak říkám, jen jsem s ním točil v obchodě

Čtvrtek 9. června 2011 ve 14:28® kerob
kerob

Exceler je neadekvatne drahy a Red je neuveritelne strasny :-) Nechtel bych ani jeden… s tim, ze Excelera bych si za cenu Reda mozna koupil, ale Reda bych si nekoupil ani za 500.

Čtvrtek 9. června 2011 ve 14:20® PetrC

osprey> a jak se projevuje rychlejší stárnutí navijáku? A ještě při srovnání s jinými? Samozřejmě už nemám na mysli jen konkrétního navijáka, ale beru to všeobecně.

A co jiný naviják také třeba za dva tisíce, případně jiní navijákové stejné cenové kategorie různých značek? Jak vidíš jako uživatel jejich životnost? Je zde rozdíl? Ty máš výhodu v možnosti vyzkoušet mnoho navijáků. Jasně, některé jen na chvíli, ale přesto máš jistě nějaký názor. A ten mě zajímá.

Safra, irituje mě věta o odcházení navijáku za 10 000, takže asi budu dotěrný a třeba si vysloužím nějaký ten titul.

Umění duelů ti jde. Je to tvůj pohled a názor nejen na svět.
Vážně je píšeš tak nějak, jako jó, to uznávám a sám bych to tak nesvedl. Je to chytlavé, podívej se jak jsem se zase chytl.

:-) :-)

Čtvrtek 9. června 2011 ve 13:51® osprey
osprey

PetrC> Kdybych byl servisman a měl těch kolovrátků v ruce 50, tak bych si troufal psát daleko konkrétněji a přesněji.

Relativně rychlejší stárnutí navijáku posuzuju srovnáním s jinými, které mi odcházejí pomaleji, ale připouštím, že stály víc, zejména s ohledem na dobu, kdy byly pořízeny. Ale taky mám kolovrátek, který odchází ještě daleko rychleji a to se ve svém krátkém životě moc nenadřel. U toho Reda bych řekl, že za ty prachy dobrý.

A životnost poplatná cenové kategorii – prostě za dva litry dobrý. Ale odcházet mi takhle mašinka za 10 litrů, osobně bych ji dojel někomu otlouct o hlavu.

Tyhle Duely jsou umění možného. A to v mnoha smyslech.:-))

Čtvrtek 9. června 2011 v 10:26® Vincnetibm

Red Arc i Exceler X sem měl v ruce. Kutlivovanost chodu exceleru, design a vubec vše za 4 litry je fakt slabé a vubec podle mě neodpovídá ceně (daleko lepší připlatit pár stovek a mít Rarenium). Red arc se mi naopak celkem líbil, ale ta klička i barva mě neoslovují. Proto bych chtěl doporučit ostatním lidem spíše Ryobi Arcitcu – novou, s luxusnim chodem a zpracováním. Zatim PS. Sám mám Daiwu Freams z Asie.

Čtvrtek 9. června 2011 v 8:26® PetrC

skwor> hele Lukáši, jelikož máš vlastnoručně nabyté zkušenosti díky používání toho Reda a i jiných navijáků, tak se tě zeptám, jakou typuješ životnost tebou vybraných navijáků šimáno v porovnání s Redem?
Jo a jakou údržbu jsi věnoval rudému dříči?